PromujMarke.pl - Portal nowoczesnej reklamy >> Strategia marki >> Chcesz sprzedać swój biznes? Zobacz, gdzie szukać potencjalnych kupców

Chcesz sprzedać swój biznes? Zobacz, gdzie szukać potencjalnych kupców

Chcesz sprzedać swój biznes? Zobacz, gdzie szukać potencjalnych kupców
04:48 01/03/2017

Różne są powody, dla których część przedsiębiorców decyduje się po pewnym czasie sprzedać swoją firmę. Przyczyną mogą być tarapaty finansowe, brak następców, chęć spróbowania czegoś innego... Ale jak się do tego zabrać? Gdzie zamieszczać ogłoszenia?

Lepiej sprzedać niż zamknąć

Sprzedaż firmy jest rozwiązaniem z całą pewnością o wiele bardziej opłacalnym od jej zamknięcia. Zwłaszcza dla osób, które planują spróbować swoich sił w innej branży, do czego niewątpliwie przyda się im pewien wstępny kapitał. Jeśli uważasz ten krok za konieczny, nie sprzedawaj swojej firmy z dnia na dzień. Zostaw sobie trochę czasu na uporządkowanie wszystkich spraw administracyjnych. Możesz też zmienić formę prawną swojego przedsiębiorstwa na spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością, jeśli dotychczas posiadało ono status spółki cywilnej czy też było osobiście prowadzoną działalnością gospodarczą. Ułatwisz w ten sposób przyszłemu inwestorowi przejęcie biznesu. Pamiętaj jednak, aby nigdy nie podejmować jakichkolwiek wiążących kroków bez uprzedniego namysłu.

 

Samemu czy z brokerem?

Nie musisz zabierać się do sprzedaży własnego biznesu w pojedynkę. Zawsze możesz zwrócić się o pomoc do profesjonalisty. Wiąże się to wprawdzie z pewnymi wydatkami, ale z drugiej strony pozwala zaoszczędzić wiele czasu i wiele nerwów. Na ogół koszt wynajęcia brokera jest pochodną wartości pieniężnej sprzedawanego biznesu, dlatego pośrednikowi powinno zależeć na jak najkorzystniejszym dla ciebie wyniku transakcji.

Wynajęcie brokera ma również tę zaletę, że łatwiej będzie z jego pomocą oprzeć się naciskom i żądaniom nabywcy. O ile bezpośrednie negocjacje sprzedającego z kupującym zawsze obarczone są dla tego pierwszego ryzykiem poczynienia pewnych ustępstw, o tyle pertraktacje z udziałem brokera oddalają tę ewentualność. Pośrednik bowiem otrzymuje od swojego klienta, w imieniu którego występuje, ścisłe wytyczne i musi się ich trzymać. Nie może wchodzić z inwestorem w dowolne układy.

 

Gdzie zamieścić ogłoszenie?

Na pewno w pierwszej kolejności należy uwzględnić internet jako miejsce poszukiwań potencjalnego nabywcy. W sieci mnóstwo jest stron oferujących możliwość zamieszczania prywatnych ogłoszeń. Najlepiej wybierać te specjalistyczne, powiązane z treścią publikowanego anonsu. Jeśli na stronę przeznaczoną dla osób szukających w cyberprzestrzeni swojej drugiej połówki wrzucisz tekst zaczynający się od słów: Sprzedam biznes, zyskasz niewielkie szanse na znalezienie potencjalnego nabywcy.

Możesz też opublikować swoje ogłoszenie w prasie, najlepiej w periodykach branżowych i ogólnoinformacyjnych. Ta opcja pociąga jednak za sobą konieczność poniesienia nieuniknionych kosztów związanych z zamieszczeniem anonsu na łamach danego czasopisma. Jeśli jednak zależy ci na zbyciu firmy, nie powinieneś ignorować tego kanału informacji.

sprzedaż firmy sprzedaż biznesu

comments powered by Disqus