PromujMarke.pl - Portal nowoczesnej reklamy >> Strategia marki >> Dlaczego nie da się podejmować właściwych decyzji biznesowych bez analizy popytu?

Dlaczego nie da się podejmować właściwych decyzji biznesowych bez analizy popytu?

Dlaczego nie da się podejmować właściwych decyzji biznesowych bez analizy popytu?
09:06 03/12/2018

Bez względu na to, czy prowadzisz małą firmę, czy jesteś częścią większego przedsiębiorstwa, analiza popytu to jedno z najbardziej wymagających, a zarazem najważniejszych badań, jakie twoja organizacja może przeprowadzić.

Dlaczego analiza popytu jest tak ważna, jak należy się za nią zabrać i gdzie szukać profesjonalnej pomocy? O tym w dzisiejszym artykule.

Analiza rynku to temat, który spędza sen z powiek wielu przedsiębiorcom. Niemal każdy zdaje sobie sprawę z jej wagi, ale niewielu posiada odpowiednie kompetencje, by ją przeprowadzić. Analiza popytu, a więc charakterystyka spodziewanego zainteresowania produktem czy usługą na danym rynku, należy do jej najważniejszych elementów. Ale właściwie dlaczego?

Nim do tego przejdziemy, odpowiedzmy najpierw na najbardziej podstawowe pytanie.

 

Co to jest analiza popytu?

Najłatwiejszym sposobem zobrazowania analizy popytu jest przedstawienie jej najważniejszych części składowych. Każda analiza popytu zawiera (w różny sposób opracowane i wyrażone) dwa podstawowe elementy.

Pierwszym z nich jest definicja obszaru, na którym dokonuje się analizy. By określić potencjalne zainteresowanie danym obszarem, musimy dokładnie określić obszar, który mamy na myśli. Jest on oczywiście zbieżny z rynkiem, na którym chcemy sprzedawać nasz produkt/usługę.

Kolejnym elementem jest sam popyt, który przedstawić można na wiele sposobów i przy użyciu różnych metryk – o tym dalej w kolejnej części artykułu.

 

Jakimi metodami przeprowadza się analizę popytu?

Wiemy już, że analiza popytu polega na określeniu potencjalnego spodziewanego zainteresowania produktem/usługą na dokładnie określonym obszarze – naszym rynku. Jak w praktyce profesjonalni badacze rynku zabierają się do takiego zadania?

Sposobów jest wiele. Korzystają oni z danych Głównego Urzędu Statystycznego, informacji związanych z popytem otrzymanych od analizowanej firmy, danych na temat trendów i różnego rodzaju badań własnych, w tym ankiet i sondaży. Zebranie danych to dopiero początek – jeszcze ważniejsza jest ich odpowiednia interpretacja.

 

Znaczenie analizy popytu – dlaczego należy zaufać specjalistom?

Analiza popytu często przynosi niespodziewane wnioski. Czasami okazuje się, że potencjalnie interesujący produkt raczej nie znajdzie nabywców z uwagi na specyfikę rynku. Niekiedy zaś może się okazać, że dany produkt jak najbardziej spełni pokładane w nim oczekiwania.

Właśnie dlatego wykonywanie analiz popytu jest tak ważne. Rzadko nie sprawdza się tutaj powiedzenie: pozory mylą.

Warto podkreślić, że z wymienionych powyżej powodów analiza popytu jest także czynnością wymaganą przez niektóre urzędy europejskie od przedsiębiorstw, które ubiegają się o dotacje dla swojego biznesu. Przeczytaj więcej o znaczeniu analizy rynku dla wniosków unijnych.

 

Czy w waszej firmie temat analizy popytu także jest szczególnie ważny? Jak do tego podchodzicie? Czy korzystacie z usług firm zewnętrznych, czy może polegacie na własnych pracownikach? Zapraszamy do dzielenia się swoimi spostrzeżeniami w komentarzach!

 

analiza rynku analiza popytu

comments powered by Disqus