PromujMarke.pl - Portal nowoczesnej reklamy >> Reklama >> Ekspozycja towaru – czyli jak zachęcić klienta do kupna

Ekspozycja towaru – czyli jak zachęcić klienta do kupna

Ekspozycja towaru – czyli jak zachęcić klienta do kupna
07:35 21/07/2016

Odpowiednie rozmieszczenie produktów na półkach i w gablotach to jeden z najważniejszych elementów skutecznego marketingu. Oddziaływanie na zmysły klienta przynosi niesamowite efekty sprzedażowe. Dowiedz się jakie są najczęściej popełniane błędy merchandisingu i jak ich unikać.

Od kiedy pojęcie merchandisingu trafiło do Polski na sklepowych półkach coraz częściej możemy spotkać przemyślane rozmieszczenie towarów. Niestety wiele sklepów wciąż nie docenia sprawdzonych technik ekspozycji towarów. Znane jest stwierdzenie, że ile branż – tyle sposobów na ułożenie produktów, jednak nie oznacza to, że nie istnieją pewne standardy, których każdy, szanujący się handlowiec powinien się trzymać. Sztuka rozmieszczenia towarów ma przede wszystkim działać na podświadomość klienta, kusić go i zachęcać do podjęcia działania. Prawie 80% decyzji zakupowych podejmowanych jest właśnie w sklepie, w obecności pożądanego produktu. Warto zadbać, aby takie decyzje padały pod wpływem emocji i impulsu.

 

Chaos na półce

Pośród dziesiątek błędów popełnianych przez handlowców wyróżnić można kilka, które pojawiają się w nadmiernej ilości. Pierwszym z nim jest chaos na witrynie sklepowej. Bez znaczenia, czy mamy do czynienia z wielkim regałem czy małą gablotą nieczytelna ekspozycja skutecznie odstrasza potencjalnych nabywców. Należy pamiętać, że klienci lubią ład i porządek. Najlepszym rozwiązaniem jest ułożenie towarów od najmniejszego do największego, ponieważ wywiera poczucie logiki. Tak samo jest z kwestią cenową. Prawidłowym sposobem układania produktów jest umieszczenie tych tańszych z lewej strony. Wynika to przede wszystkim ze sposoby poruszania się klientów. Należy także zwrócić uwagę na rozmieszczenie marek. W pierwszej kolejności dobrze jest wystawić te, które cieszą się największym zaufaniem i sprzedają się najczęściej. Łatwa dostępność ulubionych produktów jest jednym z kluczy do sukcesu. Częstym błędem spotykanym na sklepowych półkach jest zbyt duża ilość towaru. Za duże nasycenie produktów działa niestety negatywnie na klientów i często zamienia elegancką ekspozycje w nieprzemyślane składowisko. Dobrze jest pamiętać o umiarze, ponieważ zawsze przekłada się ona na większą czytelność ekspozycji. Kolejnym, niewybaczalnym działaniem jest wystawianie towaru bez etykiet cenowych, warto jest zapoznać się ze statystykami, które mówią, że średnio 80% klientów nie zdecyduje się na kupno produktu, który nie ma ceny.

 

Meble też mają znaczenie

To, jak klienci odbiorą naszą ekspozycje towarów zależy nie tylko od jej rozplanowania, ale także sposobu prezentowania. Bez znaczenia czy prowadzimy supermarket czy mały punkt z produktami typu premium powinniśmy poświęcić szczególną uwagę na meble sklepowe. W przypadku gdy nasza działalność opiera się na luksusowych towarach warto zaopatrzyć się w profesjonalne gabloty. Na rynku dostępne są nowoczesne meble tego typu, wyposażone w specjalistyczne oświetlenie i pozwalające ustawić produkt pod żądanym kątem. Odpowiednia gablota sklepowa, ustawiona w przemyślanym miejscu ma znaczący wpływ na przyciągnięcie klienta. W przypadku działalności o większej powierzchni, w których kluczową rolę odgrywają półki sklepowe warto zaopatrzyć się w takie meble, które pozwolą klientom w prosty sposób dostać się do produktów. Profesjonalne półki powinny być także dostosowane do tzw. „facingu” czyli umieszczeniu towaru bezpośrednio na ich krawędzi. Warto również pomyśleć o prezenterach, które mogą być umieszczone przy półkach i wpływać na widoczność produktów. Bardzo często wykorzystywanym elementem wystawowym są stojaki reklamowe.

 

Merchandising dla zaawansowanych

Bardziej rozwinięte sposoby ekspozycji towaru zależą ściśle od rodzaju sprzedawanego produktu. Nowoczesny merchandising skupia się między innymi na takich problemach jak rozmieszczenie produktów ze względu na grupy docelowe czy ruch klientów po sklepie. Analizowana jest także prędkość poruszania się interesantów. Do zaawansowanych technik należy także tworzenie planogramu oraz blokowanie towarów, czyli podział na grupy produktowe. Współczesny merchandising podejmuje także rozmieszczenie asortymentu ze względu na ciężar i gabaryty. Bardzo ważnym czynnikiem jest również ułożenie produktu w taki sposób, aby jak najbardziej ukazywał swoje walory. Jako przykład posłużyć może marka Apple, która zmieniła kąt nachylenia MacBooków na półkach o 6°, ponieważ stwierdzono, że w takim ułożeniu laptop jest jeszcze bardziej atrakcyjny. Technik skutecznego ekspozycji towarów jest bardzo wiele jednak wystarczą nawet najprostsze metody, aby jeszcze bardziej skupić uwagę klienta na sprzedawanych produktach.    

reklama wizualna wystawy strategie marketingowe visual merchandising reklama tradycyjna ekspozycja towaru

comments powered by Disqus