PromujMarke.pl - Portal nowoczesnej reklamy >> Strategia marki >> Jak oszacować wielkość rynku w ramach analizy rynkowej?

Jak oszacować wielkość rynku w ramach analizy rynkowej?

Jak oszacować wielkość rynku w ramach analizy rynkowej?
08:32 29/10/2018

Szacowanie wielkości rynku to jeden z podstawowych i najważniejszych aspektów analizy rynku.

To właśnie od poprawnego przeprowadzenia tej czynności zależy właściwe oszacowanie potencjalnych zysków, a co za tym idzie – wstępne określenie wielkości nakładów, jakie warto ponieść w celu osiągnięcia biznesowych korzyści. Omówmy więc dokładnie, jak się za to zabrać.

Wielkość rynku - na pierwszy rzut oka termin ten wydaje się stosunkowo prosty. Ale w różnych kontekstach może znaczyć co innego. Zrozumienie tych różnych znaczeń jest kluczowe w analizie rynku.

 

Wielkość rynku jako wolumen sprzedaży

To najbardziej bezpośrednia definicja wielkości rynku - wyrażona wolumenem sprzedanych produktów lub usług. Jeśli na danym rynku sprzedano w ciągu roku 10 tys. sztuk danego produktu, a nasz cel to zwiększenie sprzedaży o 2 tys. sztuk, konieczne byłoby zdobycie 20 procent danego rynku. Kolejnym wyzwaniem będzie więc oszacowanie, czy jest to możliwe, oraz obliczenie wysokości nakładów, jakie trzeba będzie ponieść.

 

Wielkość rynku jako wartość sprzedaży

W niektórych przypadkach lepszym pomysłem będzie szacowanie wielkości rynku na podstawie wartości sprzedaży. Jeśli produkt kosztuje średnio 50 złotych, rynek ten wart jest 500 tysięcy złotych. To mówi nam już dużo o jego potencjale oraz o tym, czy w ogóle warto w niego inwestować, biorąc pod uwagę znane nam przeszkody we wprowadzaniu produktu na rynek.

 

Gdzie szukać informacji o wielkości mojego rynku?

Do najlepszych i najbardziej dostępnych źródeł danych nt. rynków należą dane Głównego Urzędu Statystycznego. Działa też wiele prywatnych organizacji zbierających i udostępniających odpłatnie dane rynkowe zainteresowanym firmom.

 

Najlepszy sposób - skorzystać z usług profesjonalistów

Oczywiście oszacowanie wartości rynku to jedynie jeden z wielu elementów szeroko rozumianej analizy rynku. By ją właściwie przeprowadzić, oprócz odpowiedniej metodologii będziemy potrzebować dostępu do dużej ilości danych. Szukanie ich na własną rękę oraz odpowiednia selekcja nie należą do najłatwiejszych zadań. Pozostaje jeszcze kwestia dostępu do nich, co często wiąże się ze słonymi opłatami. Lepszym pomysłem może być zlecenie całego tego procesu profesjonalistom.

Dziś działa coraz więcej niezależnych firm zajmujących się przygotowywaniem na wyłączność wysokiej jakości analiz rynku dla najróżniejszych branż. Dokonają one szacowania wielkości rynku dokładniej (na podstawie większej ilości danych), niż jest to możliwe w warunkach amatorskich.

Zachęcamy do kontaktu i zdobycia dostępu do danych, które mogą mieć decydujący wpływ na powodzenie twojego biznesu.

 

analiza rynkowa strategia biznesu

comments powered by Disqus