PromujMarke.pl - Portal nowoczesnej reklamy >> Strategia marki >> Jak stworzyć chwytliwy slogan?

Jak stworzyć chwytliwy slogan?

Jak stworzyć chwytliwy slogan?
09:00 03/03/2015

Slogan reklamowy to pierwszy kontakt klienta z firmą. To błyszczyk, "przynęta", która ma zachęcić do sięgnięcia po produkt czy usługę, a przynajmniej do bliższego z nią zapoznania.

Obok logo, slogan jest najsilniejszym elementem identyfikacyjnym. Dobrze skonstruowany zapada w pamięć konsumenta i nieodłącznie kojarzy się z daną firmą czy produktem. Bo slogan może być tak elementem kampanii reklamowej konkretnej usługi czy przedmiotu, jak i całej firmy, definiując jej ideologię lub podkreślając którąś z cech.

Choć z definicji slogan to zwrot oklepany i utarty, w kampaniach reklamowych paradoksalnie jest właśnie czynnikiem wybijającym się na oryginalność i pełniącym funkcję odróżniającą od konkurencji.

Stworzenie dobrego sloganu nie jest prostym zadaniem. Łatwo niechcący ośmieszyć markę. Pamiętając, że bardzo często hasła reklamowe wchodzą do potocznego obiegu i stają się źródłem żartów i przeinaczeń, tworząc je trzeba pamiętać o poniższych wytycznych:

Identyfikacja - czyli spójność z nazwą. Nazwa własna może być - choć nie musi - częścią sloganu ("Zawsze Coca-Cola"), ale istotne jest dopełnienie i wzajemna symbioza.

Zapamiętywalność. Inaczej - "łatwość wpadania w ucho". "Nike - Just do it" czy "LG - Life's good" to przykłady sloganów, które kojarzą się z firmami równie mocno, co właściwe nazwy, dzięki zwięzłości i pozytywnemu przekazowi.

Korzyść. Dobry slogan musi mówić o potrzebach klienta i odpowiadać na nie, czyli przedstawiać potencjalne zyski. "Kamis - życie ze smakiem" czy "Z Kasią ci się upiecze" jednoznacznie deklarują, że nabywca będzie zadowolony z podjętej decyzji.

Wyróżnienie. Oczywiście, każdy reklamowany produkt jest najlepszy, najtańszy i jedyny w swoim rodzaju. Slogan powinien zwracać uwagę konsumenta na cechy indywidualne i wyróżniające na rynku. Jako że reklama komparatywna jest w Polsce zakazana, można to robić innymi sposobami. "Media Markt - nie dla idiotów".

Prostota. Królowa wszelkich sukcesów. W kilku słowach trzeba zawrzeć przesłanie firmy nacechowane pozytywnymi emocjami lub nakreślić korzyści płynące z użycia konkretnego produktu. Słowa muszą być proste i ogólnie zrozumiałe. "McDonald’s - kocham to" lub "Nokia - łączy ludzi" to przykłady prostych sloganów o dużym ładunku emocjonalnym.

 

Dopasowanie sloganu do marki to duże wyzwanie, nic więc dziwnego, że światowe koncerny zlecają ich opracowywanie największym agencjom reklamowym. Hasło ma wyróżniać się na rynku, zapadać w pamięć i podkreślać pozytywne aspekty. I przede wszystkim, być związane z konkretnym produktem, bo slogan zawieszony w pustce pozostaje tylko sloganem - czyli oklepanym frazesem. 

slogan copywriting

comments powered by Disqus