PromujMarke.pl - Portal nowoczesnej reklamy >> Strategia marki >> Jak zbudować trwałą relację z klientem?

Jak zbudować trwałą relację z klientem?

Jak zbudować trwałą relację z klientem?
09:56 29/12/2015

Zadowolony klient to nie tylko pojedynczy, regularny zysk. To także szansa na najlepszą - bo budzącą największe zaufanie - reklamę w postaci rekomendacji przekazanej jego rodzinie czy znajomym. Jak jednak sprawić, by nie chciał od nas odejść?

Nasz "związek" z klientem jest jak każda relacja, którą budujemy w życiu prywatnym - musi opierać się na zaufaniu, poczuciu bezpieczeństwa i na nieco egoistycznym przekonaniu, że druga strona ma nam coś wartościowego do zaoferowania. O czym koniecznie musimy pamiętać, jeśli nie chcemy, by ów związek zakończył się zanim na dobre się rozpocznie?


1. Klient musi mieć swojego opiekuna

W przypadku większych firm standardem jest, że pracownicy mają "swoich" klientów, których obsługują przez cały okres współpracy lub do momentu, w którym zmieniają się ich obowiązki lub odchodzą z pracy. Tę samą zasadę warto wprowadzić także w mniejszych firmach czy agencjach - nawet, jeżeli na całą firmę obsługą klientów zajmuje się 3-4 pracowników, z danym klientem powinien kontaktować się jeden, maksymalnie dwóch z nich. Ciągłe zmiany po drugiej stronie słuchawki czy na spotkaniach mogą być dla klienta dezorientujące, a przede wszystkim - będą utrudniać zyskanie jego zaufania.


2. Klient musi odczuwać korzyści ze współpracy z nami

Jeżeli chcemy, by klient został z nami jak najdłużej, powinniśmy "nagradzać" go regularnie za jego lojalność w stosunku do naszej firmy. Oczywiście nie każdą firmę stać na to, by co pół roku oferować prezenty w postaci darmowych usług czy znaczących rabatów. Czasami wystarczy tak drobna rzecz, jak upominek złożony z gadżetów firmowych czy zapewnienie o pierwszeństwie w przypadku wprowadzenia nowych usług, by nasz klient  poczuł się jak ktoś wyjątkowy - a nie kolejne osoba w szeregach naszych statystyk.


3. Klient musi czuć się bezpiecznie

Niezależnie od tego, czy klient ma u nas wykupiony abonament telefoniczny, czy podpisał z nami umowę na pozycjonowanie lub reklamę, musimy nieustannie dbać o to, by czuł, że każdy jego problem traktujemy priorytetowo i z należytą uwagą. Niedopuszczalne jest unikanie telefonów klienta czy nieodpisywanie na jego maile - nawet, jeżeli nie jesteśmy w stanie natychmiast rozwiązać jego problemu, musimy zapewnić go, że pracujemy nad znalezieniem najlepszego wyjścia z sytuacji i na bieżąco będziemy informować go o wszelkich postępach.  


Na koniec pamiętajmy oczywiście, że każdy klient jest indywidualnym przypadkiem - musimy więc nieustannie wychodzić poza ramy szablonów, których ktoś nas kiedyś mógł nauczyć, i starać się za każdym razem na nowo odgadywać jego potrzeby i oczekiwania. Odrobina wysiłku i zaangażowania może bowiem skutkować owocną współpracą nawet przez wiele lat.

relacja z klientem obsługa klienta klient

comments powered by Disqus