PromujMarke.pl - Portal nowoczesnej reklamy >> Trendy >> Niestandardowe kampanie reklamowe

Niestandardowe kampanie reklamowe

Niestandardowe kampanie reklamowe
15:46 06/03/2015

Stworzenie kampanii, która na długo zapadnie w pamięć odbiorców, to marzenie każdego twórcy reklam. W zlewie bombardujących zewsząd informacji tylko te wyjątkowe i przemyślane mogą zwrócić na siebie uwagę.

Przy czym nie ma tu znaczenia nośnik. Reklamy występujące w przestrzeni miejskiej (wielkoformatowe billboardy czy plakaty), radiowe, telewizyjne, przekazywane poprzez media społecznościowe czy prasowe - wszystkie mają jeden cel: wypromować produkt czy usługę. Skuteczna kampania powinna spełniać trzy warunki:

  • zawierać element, który sprawia, że wyróżni się dla konsumenta wśród mnóstwa docierających do niego co chwilę komunikatów reklamowych,
  • zawierać w sobie taki element, że konsument zapamiętuję tę konkretną reklamę,
  • wywołać w odbiorcy napięcie psychologiczne powodujące, że musi on podzielić się informacją na temat tej reklamy z innymi.

Istotny jest zwłaszcza ten ostatni punkt, który wywołuje efekt tzw. wirusowości. Atrakcyjna bądź szokująca reklama rozprzestrzenia się "pocztą pantoflową" szybciej, niż w jakikolwiek inny sposób, a jej zasięg jest nieporównanie większy.

Głównymi schematami marketingowymi, które mogą zapewnić sukces niestandardowej reklamie, są:

Zaangażowanie. Wymusza na odbiorcy konkretną aktywność. Przykład: producent samochodów w Hong Kongu przed projekcją filmu przechwytuje numery telefonów obecnych na sali widzów. Przed seansem emitowany jest krótki spot - jazda autem z perspektywy kierowcy. Spokojna muzyka, sielskie otoczenie. W jednym momencie wszyscy zgromadzeni dostają SMS-y. Odbierają je i w tym momencie samochód z filmu rozbija się na drzewie, uświadamiając widzom, jak ważna jest koncentracja na drodze.

Bliskość. Reklama występuje w bezpośrednim otoczeniu konsumenta. Przykład: prawdziwa trawa i bluszcz na warszawskich przystankach komunikacji miejskiej w ramach projektu "Miejskie strefy niepalenia" z 2008 roku, który informował o zagrożeniu biernym paleniem tytoniu.

Użyteczność. Dostrzeżenie problemów i pomoc w ich rozwiązaniu. Przykład: Fragment zawieszonego obok schodów billboardu o pomocy niepełnosprawnym "schodzi ze ściany" i staje się elementem podjazdu dla wózków inwalidzkich.

Emocje. Wywołanie ich gwarantuje sukces. Przykład: aktor Bartłomiej Topa przez pewien czas zachowywał się w mediach oraz sytuacjach publicznych w nietypowy sposób. Był to fragment kampanii dotyczącej akceptacji ludzi chorych na autyzm. "Dla mnie to wyzwanie aktorskie, dla nich to życie".

Kontekst. Czyli odpowiednie miejsce. Przykład: kampania filmu "Blair Witch Project", horroru udającego paradokument. Zamieszczane w Internecie filmy sugerujące odnalezienie kamery porzuconej przez zaginioną ekipę podsycały emocje i oczekiwania widzów.

Czas. Reklama trafia do odbiorcy w chwili, w której nie jest zajęty niczym konkretnym. Przykład: Sufit palarni z wielkoformatową fotografią, przedstawiającą widziany od wewnątrz grób, nad którym pochylają się zebrani żałobnicy. Jednoznaczne ostrzeżenie przed skutkami palenia.

Zaskoczenie: Nieprzewidziana pointa lub konkluzja sugerująca coś, na co widz nie był nastawiony. Przykład: seria telewizyjnych reklam sieci komórkowej wykorzystująca absurdalne żarty kabaretu Mumio.

Oczywiście nie ma jednego przepisu na skuteczną reklamę. Zawsze najistotniejszy jest pomysł oraz znajomość elementarnych podstaw ludzkiej psychiki, na którą można oddziaływać za pomocą odpowiednio dobranych bodźców. Poprzez stosowaną manipulację można wpłynąć na decyzję klienta co do zakupu lub (w przypadku reklam społecznych) zwrócić jego uwagę na przedstawiany problem.

reklama kampania reklamowa

comments powered by Disqus