PromujMarke.pl - Portal nowoczesnej reklamy >> Reklama >> Product placement – czy to jest skuteczne?

Product placement – czy to jest skuteczne?

Product placement – czy to jest skuteczne?
11:44 25/04/2015

Lokowanie produktu jest często obecne zarówno w polskich, jak i światowych mediach. Jego zadaniem jest wpływ na podświadomość odbiorcy – bez nacisku obecnego w zwykłych reklamach. Czy jest skuteczny?

Czym jest product placement?

Nazwa pochodzi z języka angielskiego i po polsku znaczy tyle, co plasowanie/lokowanie produktu. Polega na pojawieniu się określonych produktów na przykład w czasie przedstawienia teatralnego czy w trakcie kręcenia serialu telewizyjnego. Widz może ujrzeć dany produkt i choć nie usłyszy bezpośredniej reklamy, firma oddziałuje na jego podświadomość. Produkty umieszczane są w celach komercyjnych – trzeba zatem za to zapłacić.

Zamaskowana reklama działa na potencjalnych klientów lepiej, niż reklama otwarta. Nie czuje się bowiem nijak nakłaniany do zakupu danego produktu. Większość osób jest obecnie zmęczona częstotliwością pojawiania się reklam oraz formami nacisku, jakie ze sobą niosą. Dzięki takim łagodnym działaniom, jest się w stanie lepiej dotrzeć do ludzi – nawet tych nastawionych negatywnie.

 

Lokowanie produktu

W jaki sposób można wpleść reklamę danego produktu w zupełnie niezwiązaną z nią opowieść?

  • pokazywanie produktu jako używanego przez bohaterów na przykład filmowych w trakcie wykonywania zwykłych, niepozornych czynności (na przykład mycie naczyń określonym płynem),
  • pokazywanie na przykład logo danej marki w tle,
  • rozmowa o produkcie (na przykład o rodzaju perfum, jakich używa),
  • używanie przez gwiazdy danych produktów również poza planem.

 

Czy lokowanie produktu jest skuteczne?

Podobne formy promocji można znaleźć również w książkach czy grach komputerowych. Czy są skuteczne? Owszem. Działają bowiem na naszą podświadomość – będziemy mieli ochotę sięgnąć po dany produkt w sklepie, choćby na półce było dziesięć podobnych. Dlaczego? Bo gdzieś już go widzieliśmy.

Poza tym mamy pozytywne skojarzenia z nim związane – specjaliści dbają o to, by tego typu rzeczy nie pojawiały się w nieodpowiednich momentach. Nawet jeśli zdajemy sobie sprawę z lokowania produktu i celu reklamowego, jaki ze sobą niesie, jesteśmy bardziej skłonni skorzystać z nieoficjalnej podpowiedzi. O skuteczności świadczy stała popularność tego typu marketingu, którego początki sięgają lat dwudziestych XX wieku.

reklama w tv reklama product placement

comments powered by Disqus