PromujMarke.pl - Portal nowoczesnej reklamy >> Reklama >> Retargeting – na czym polega?

Retargeting – na czym polega?

Retargeting – na czym polega?
06:50 24/11/2016

O remarketingu lub retargetingu słyszał chyba każdy, kto w mniejszym lub większym stopniu związany jest z branżą reklamową. Poniżej krótkie wyjaśnienie na czym dokładnie polega.

Mówiąc w skrócie, retargeting to forma marketingu, która polega na kierowaniu reklamy do osób, które już kiedyś odwiedziły Twoją stronę, jednak nie dokonały zakupu. Najczęściej polega to po prostu na wyświetlaniu bannerów reklamowych na stronach wydawców, należących do danej sieci retargetingowej.

 

Czym retargeting różni się od zwykłego displaya?

Reklama w modelu retargetingowym kierowana jest do osób, które już zapoznały się z Twoją marką i mają świadomość jej istnienia. Jest to spersonalizowany przekaz (najczęściej w postaci bannera), utworzony na podstawie wcześniejszych zachowań i preferencji danego użytkownika.

Display dociera natomiast do szerszego kręgu odbiorców, jednak ma mniejsze szanse na skonwertowanie, ze względu na zbyt małe spersonalizowanie przekazu. Ma za zadanie raczej zapoznanie jak największego kręgu osób z naszą marką, zbudowanie zaufania i rozpoznawalności danego produktu, usługi lub firmy.

Dopiero retargeting pozwala na trafienie do użytkowników, którzy są faktycznie zainteresowani kupnem naszego produktu lub usługi.

Co ciekawe, udowodniono, że aby klient dokonał zakupu w Internecie, musi zetknąć się z danym przekazem średnio od 3 do 6 razy. Dopiero po tylu wejściach na stronę i/lub zetknięciach się z naszą marką – internauta podejmuje decyzję o dokonaniu zakupu. Właśnie dlatego tak ważne jest, by nie zakończyć swoich działań marketingowych tylko na jednej kampanii.

Dodatkowo, w takim modelu świetnie sprawdza się model rozliczeń typu CPA (ang. Cost Per Action), czyli opłata wyłącznie za dokonane konwersje, a nie liczbę wyświetleń. Oczywiście w retargetingu obowiązują różne modele płatności, jednak taka forma jest bardzo efektywna i pozwala na prowadzenie kampanii na dużą skalę, ponieważ płacisz wyłącznie za jej rezultaty. Z tego powodu, fundusze zainwestowane w retargeting niemal zawsze mają ROI (ang. Return On Investment – zwrot z inwestycji) na dobrym poziomie.

 

Piksel i ciasteczko

W jaki sposób w retargetingu rozpoznaje się osoby, które w przeszłości już trafiły na naszą stronę? Za pomocą wpięcia maleńkiego piksela na stronie www lub e-mailu, który ustawia ciasteczko w przeglądarce użytkownika. Odkąd ciasteczko zapisze się w przeglądarce użytkownika, reklamodawca może wyświetlać internaucie reklamę targetowaną, czyli komunikat dopasowany do zainteresowań i historii jego zachowań w sieci, zapisanych w innych plikach cookies w przeglądarce. Tym samym – reklamodawca „zawraca” klienta ponownie na stronę zakupową.
 

Kontrowersje

Niektóre osoby zarzucąją retargetingowi zbyt dużą ingerencję w informacje o użytkownikach Internetu. Jednak prawdą jest, że wszystkie dane gromadzone przez retargeterów to wyłącznie dane statystyczne, nie zawierające szczegółowych informacji o użytkownikach, które mogłyby zostać w jakikolwiek sposób wykorzystane przeciwko nim.

Co ważne, większość reklamodawców oferujących usługi retargetingowe zapewnia Internautom możliwość zrezygnowania z reklam, których nie chcą widzieć. Również klient korzystający z usług reklamodawcy ma możliwość optymalizowania własnych kampanii i zmniejszenia wyświetlanych reklam poprzez zmianę cappingu. To bardzo ważne, biorąc pod uwagę fakt, że wyświetlanie więcej niż średnio 12 reklam w ciągu 30 dniu może przynieść odwrotny skutek i zniechęcić internautę do naszej marki.

 

Retargeting w praktyce

Reasumując, retargeting można wykorzystywać w co najmniej kilku celach, m.in.: do zbudowania świadomości marki, wzbudzenia zainteresowania marką, „podgrzewania” decyzji zakupowej klienta, zachęcenia do podjęcia decyzji zakupowej (np. poprzez zniżkę, promocję), aż do samego zakupu. Oczywiście, retargeting można wykorzystywać dalej, np. do cross-sella, czyli sprzedaży produktów i usług powiązanych z ostatnim zakupem klienta, a nawet – do rozbudowania społeczności marki w social mediach, itp.

 

RTB House – polski lider remarketingu na świecie

Retargeting internetowy może być prowadzony w modelu RTB (real-time bidding), czyli zakupu powierzchni reklamowej pod konkretne wyświetlenie reklamy dla konkretnego użytkownika w wyniku wygrania aukcji internetowej.

Cała aukcja odgrywa się w czasie rzeczywistym, w chwili gdy użytkownik wchodzi na stronę wydawcy, na której dostępna jest powierzchnia reklamowa. W ciągu 75 milisekund, między kilkoma lub kilkunastoma dostawcami reklamy odbywa się licytacja stawki za wyświetlenie reklamy dla użytkownika. Oczywiście wygrywa najwyższa propozycja i to właśnie reklamę zwycięzcy zobaczy internauta po wejściu na stronę wydawcy.

Takie rozwiązanie pomaga dodatkowo optymalizować koszty emisji reklamy, a także gwarantuje globalne zasięgi.

Jednym z pionierów retaretingu w modelu RTB w Europie jest polska firma RTB House, założona przez Roberta Dyczkowskiego, Daniela Surmacza, Bartłomieja Romańskiego oraz Pawła Chodaczka w 2012 roku w Warszawie.

retargeting

comments powered by Disqus