PromujMarke.pl - Portal nowoczesnej reklamy >> E-Commerce >> RODO godzi w interesy sklepów internetowych

RODO godzi w interesy sklepów internetowych

RODO godzi w interesy sklepów internetowych
10:49 06/09/2019

RODO weszło w życie 25 maja 2018 roku. Od tamtej pory branża e-commerce odnotowała znaczny spadek dochodów.

RODO, czyli Rozporządzenie o ochronie danych osobowych, zostało wprowadzone w życie z myślą o zabezpieczeniu prywatności konsumentów. Wraz z pojawieniem się nowych technologii dane te były przetwarzane na szeroką skalę przez wiele różnych firm i organizacji w sposób, który budził kontrowersje. Od kiedy RODO zaczęło obowiązywać, konsumenci mogą zdecydować, czy wyrażają zgodę na przetwarzanie swoich danych osobowych. Jak pokazują jednak badania, ta możliwość dokonania wyboru godzi jednak w interesy firm zajmujących się e-biznesem. Dlaczego? Wyjaśniamy poniżej.

 

Jak RODO wpłynęło na wyniki sprzedaży?

Od kiedy RODO weszło w życie, specjalny zespół badawczy monitorował ruch internetowy na europejskich stronach, zwłaszcza tych związanych z e-commerce. Obiektem badawczym było 1508 przedsiębiorstw korzystających z platformy Adobe Analytics, jednego z najbardziej rozpowszechnionych narzędzi do analityki internetowej.

Witryny internetowe tych firm generują tygodniowo ok. miliarda odwiedzin. Jak się jednak okazało, od daty wprowadzenia RODO zaszły dość znaczne zmiany w wynikach sprzedaży. Liczba oglądanych stron spadła o 9,7%, a liczba samych wizyt o 9,9%. Dochody sklepów internetowych spadły o 8,3%. Przy czym liczba odwiedzin w przeciągu 24 tygodni spadła o ok. 4%, co oznacza, że przeciętny sklep internetowy stracił na tym aż 8000 USD w ciągu jednego tygodnia. Inne badania udowodniły, że reklamy displayowe oraz te rozsyłane pocztą elektroniczną generowały odpowiednio 3 i 7% wizyt na stronach e-commerce. Po wprowadzeniu RODO ich skuteczność zmalała aż o 65%.

 

Co przyczyniło się do spadku dochodów?

To nie zmiany w zachowaniu użytkowników były przyczyną tak znacznego obniżenia wyników sprzedaży. Źródłem problemu są raczej trudności związane z regulacją prywatności, a właściwie wiążące się z nią koszty. RODO godzi w interesy firm, których działalność opiera się w dużej mierze na analizowaniu danych klientów w celu personalizacji marketingu. Użytkownicy mogą nie wyrazić zgody na przetwarzanie swoich danych, uszczuplając tym samym zasób informacji analitycznych, którymi dysponują firmy e-commerce. Poza tym RODO przyczyniło się do zwiększenia kosztów związanych z używaniem poczty elektronicznej w celach spersonalizowanego marketingu.

 

rodo rodo a sklepy internetowe

comments powered by Disqus