PromujMarke.pl - Portal nowoczesnej reklamy >> Trendy >> Storytelling w reklamie – dlaczego jest tak skuteczny?

Storytelling w reklamie – dlaczego jest tak skuteczny?

Storytelling w reklamie – dlaczego jest tak skuteczny?
09:37 26/04/2018

Storytelling to nic innego jak opowiadanie historii. Marketingowcy widzą w nim skuteczne narzędzie służące pozyskiwaniu nowych klientów i budowaniu pozytywnego wizerunku firmy.

Snuciem interesujących opowieści zajmują się już nie tylko pisarze i filmowcy, ale również specjaliści od reklamy. Okazuje się bowiem, że storytelling robi naprawdę dobre wrażenie na konsumentach. W czym tkwi jego moc?

 

Storytelling – niby reklama, a jednak nie reklama

Odbiorcy nie lubią reklam. Nawet wtedy, gdy są estetyczne, ładne i pokazują znaną twarz – nadal pozostają reklamami. A te wyskakują ni stąd, ni zowąd, zaburzają odbiór treści i ciągle zachęcają do kupna czegoś, co kompletnie nas nie interesuje. Storytelling ma za zadanie reklamę zmiękczyć. Sprawić, by odbiorca nie chciał jej wyłączyć, ale z dużą dozą zainteresowania obejrzał do końca. Reklama storytellingowa nie narzuca się, jest nieoczywista, przyjemna, nienachalna. Dobra reklama storytellingowa wciąga. O ile z większości reklam zapamiętujemy niewiele, tę zapamiętamy w całości. Niewykluczone też, że pokażemy ją znajomym, a sami obejrzymy więcej niż raz. Nie jest to bowiem zwykła reklama, ale opowieść. Ma więc swojego bohatera i pewien zawężony do kilku minut rozwój akcji. W tym czasie narrator (zwykle bohater) opowiada o swoim życiu, emocjach, zdarzeniu. Czasem reklama jest pozbawiona narratora, jak w przypadku spotu Allegro, w którym obserwujemy starszego pana podczas kolejnych etapów nauki angielskiego. Wtedy widz jest kimś w rodzaju podglądacza. Opowieść dobiega końca i dopiero wtedy dowiadujemy się, jakiego produktu lub marki dotyczy. Często marka nie nawiązuje w sposób oczywisty do płynącego z opowieści sedna, ma jedynie budzić pewne luźne skojarzenia. Służy kształtowaniu wizerunku marki. Zapamiętaniu go w określonym kontekście.

 

Dla starych i dla nowych

Storytelling intryguje, wzrusza, czasem żyje własnym życiem. Niekiedy reklamy w tym stylu nie funkcjonują jako oficjalne elementy kampanii, ale są tak interesujące, że rozprzestrzeniają się w sieci, chętnie udostępniane w mediach społecznościowych.

Storytelling sprawdza się przede wszystkim w przypadku marek, które są już znane i mają w miarę ugruntowaną pozycję na rynku. One też muszą się reklamować, ale raczej w tym celu, by klienci o nich nie zapomnieli. W strategii marketingowej dużych, rozpoznawalnych firm liczy się utrwalanie relacji z klientem. Storytelling sprawdza się tu doskonale, budzi bowiem emocjonalną więź i pozytywne skojarzenia. Fajna reklama storytellingowa tylko utwierdza nas w przekonaniu, że nie warto rozstawać się z tą firmą. Nic jednak nie stoi na przeszkodzie, aby kartą tą zagrała również nowa marka, pod warunkiem, że będzie to element większej strategii.


 

storytelling

comments powered by Disqus