PromujMarke.pl - Portal nowoczesnej reklamy >> Internet >> Wady i zalety modeli rozliczania za SEO

Wady i zalety modeli rozliczania za SEO

Wady i zalety modeli rozliczania za SEO
14:54 13/03/2015

W SEO jak w kalejdoskopie – wszystko zmienia się niemalże z dnia na dzień. Dotyczy to także kwestii rozliczania się za usługi pozycjonerskie – to, co sprawdzało się jeszcze kilka lat temu, dzisiaj może narazić nas na niepotrzebne wydatki.

Do niedawna główną metodą rozliczania z pozycjonerami lub agencjami SEO było wynagradzanie za osiągnięte pozycje w wyszukiwarkach. Choć w dalszym ciągu jest to najczęściej wybierany sposób rozliczania (według raportu „Badanie branży SEO” z 2014 roku, w taki sposób rozlicza się 34% klientów), to coraz częściej firmy i osoby prywatne sięgają po inne metody – abonamenty lub płatność za ruch na stronie. Czym wyróżnia się każdy z tych modeli?


Płatność za efekt - rozliczanie za osiągnięte pozycje

Podstawą do wypłaty agencji wynagrodzenia w tym modelu jest osiągnięcie przez wcześniej ustalone frazy kluczowe odpowiednich miejsc w wynikach wyszukiwania. Kiedyś uznawany za najlepszy model współpracy z pozycjonerami, od jakiegoś czasu zdobywa coraz większą liczbę przeciwników, którzy podkreślają niebezpieczeństwo porywania się na chwilowe wysokie wyniki bez konsekwentnego planowania przyszłych działań.

Główną zaletą tej metody jest to, że płacimy wyłącznie za widoczne efekty – konkretną pozycję naszej strony w wynikach wyszukiwania. Teoretycznie więc nie inwestujemy „w ciemno”, jak to często zdarza się w przypadku działań SEO.

Wydaje się jednak, że w tej chwili na tym zalety takiego sposobu rozliczania się kończą. Głównym sprawcą tej sytuacji jest sam Google, który uzależnia pozycję strony w wyszukiwarce m.in. od lokalizacji, w której znajduje się internauta, a także od historii jego wcześniejszych odwiedzin na stronach www. Oznacza to, że ta sama strona może pojawić się na różnych pozycjach nawet na dwóch komputerach w obrębie tego samego miasta. Co więcej, taki model rozliczania motywuje pozycjonerów do osiągania jak najszybszych efektów bez uwzględniania jakości działań, co może prowadzić do sytuacji, w której strona w niedługim czasie zostanie ukarana za niewłaściwe pozycjonowanie.


Płatność abonamentowa

Ta metoda zakłada płacenie pozycjonerom stałych, comiesięcznych wynagrodzeń w ramach umowy, podpisywanej najczęściej na okres obejmujący od kilku miesięcy do nawet 1-2 lat.

Główną zaletą tego modelu jest możliwość rozplanowania przez pozycjonera  dostępnego budżetu, co przekłada się na lepsze jakościowo działania, przynoszące znacznie trwalsze efekty. Zamiast nastawiać się na osiągnięcie jak najwyższej pozycji w jak najkrótszym czasie, można skupić się dobrej na optymalizacji strony, link buildingu czy stworzeniu mocnego zaplecza. Dodatkowo istnieje możliwość zmiany fraz kluczowych w trakcie pozycjonowania.

Wadą tej metody jest brak gwarancji, że pozycjoner mimo wszystko będzie starał się zapewnić naszej stronie wysokie pozycje.


Płatność za ruch na stronie
 
Ten model nastawiony jest na rozliczanie za wzrost liczby użytkowników odwiedzających stronę z wyszukiwarek. Wymaga ustalenia ruchu bazowego, którego przekroczenie będzie nagradzane.

Główną zaletą tego modelu dla klienta jest dowolność w wyborze słów kluczowych. Z kolei dla pozycjonera to brak ograniczeń w postaci pozycji strony na słowa kluczowe – liczy się ruch, który może rosnąć niemalże bez ograniczeń.

Wśród wad należy wymienić to, że klient nie ma stuprocentowej pewności, czy ruch na stronie jest naturalny (czyli jest wynikiem dobrego pozycjonowania), czy sztuczny (czyli kupowany) – a tym samym czy statystyki odwiedzin przełożą się na rzeczywiste działania w obrębie strony.

seo pozycjonowanie jak rozliczać się za seo

comments powered by Disqus